Eksempel på Moroleker for 40 pers, 3 timers program med engasjerende aktiviteter

Vi samler gruppen til en morsom konkurranse etter lunsj. Oppgavene tilpasses deltakernes fysiske forutsetninger.

BEDRIFTENS OLYMPISKE MOROLEKER 2013
Her er et eksempel på en 3 timers løype med aktiviteter tilpasset 40 deltakere:

ÅPNINGS-SEREMONI
Vi samles i plenum etter lunsj, og deler gruppen inn i seks lag a 6-7 pers. Reglene gjennomgås, oppgaver fordeles og vi setter i gang. To og to lag skal konkurrere mot hverandre på hver post. Men først skal hvert lag finne et bra lagnavn – og lage et skikkelig kamprop.

FØRSTE OL-GREN:  SKISKYTING
Første øvelse er Skiskyting. Spesielt morsomt på gress om sommeren! Først får lagene utdelt utstyr for å lage sin egen pil og bue (alternativt stiller vi med luftgevær). Deretter skal de konkurrere i en idrettsgren som krever mye konsentrasjon og noe kapasitet fysisk – for stafetten foregår på mini-ski! Her må laget samarbeide for å løse oppgaven.

Fokus på visjon og verdier i oppgavene skaper forankring uten at det blir noe mindre morsomt av den grunn.

ANDRE OL-GREN:  STRATEGISK TENKING 
Den Olympiske grenen «Strategisk Tenking» morsom teambyggingsoppgave som trigger konkurranseinnstinktet. Et stort edderkoppnett er spent opp, og laget får i utfordring å få hver deltaker inn gjennom sitt hull i nettet. En profesjonell coach leder øvelsen, som krever strategi, ledelse og samarbeid.

TREDJE OL-GREN:  HEKKELØP
Vi er klare for KREATIVT HEKKELØP!  I Morolekene er kreativitet og stil like viktig som slutt-tiden. For her skal nemlig utøverne fungere som hekker i tillegg til å løpe/klatre! Litt fysisk, kombinert med at øvelsen krever samarbeid og planlegging. Resultatet er alltid mye latter.

FJERDE OL-GREN:  POPKUNNSKAP
Den fjerde OL-grenen gir et morsomt pusterom, hvor vi gjerne kan servere noe godt å drikke. En trubadur tar dere med på en morsom popquiz med temaer som pop-musikk, film, TV-serier, sport og geografi.

FEMTE OL-GREN: REKLAMEFILM – med påfølgende seierseremoni
Lagene får utdelt en oppgave og et rom hvor de kan jobbe sammen. Nå skal de klekke ut manus for en morsom reklamefilm for et tema de får oppgitt. Her er det mulighet for å hygge seg med et glass mens vi er kreative. ”Filmen” skal til slutt fremføres som en sketsj for resten av deltakerne – og danner en finale med stor underholdningsverdi. Til slutt er det spennende å se hvem som vinner, noe vi naturligvis feirer med fanfarer og høytidelig premieutdeling, før det er klart for en deilig middag.

Varighet på denne pakken: 3 timer. Kan kortes ned til et to-timersprogram ved å droppe femte OL-gren.

Meningsfylte aktiviteter skaper samhold.